Nejživější část galerijní sbírky představuje v ostravské galerii kolekce moderního a současného umění. Moderní umění zrušilo uzavřenost systému vnímání a hodnocení uměleckého díla, jak ho známe z vývojových fází od starověku až po konec XIX. století. Úkolem konstruktérů moderní sbírky je tedy především nalézání vzájemných vztahů mezi jedinečnými přínosy jednotlivých vynikajících a typických představitelů českého umění a překonáváním časové podmíněnosti postojů dobové umělecké kritiky. Kontinuita této práce nutí galerijní pracovníky vyrovnat se všemi zvláštnostmi, vybočeními, záměrnými návraty a citacemi, agresivitou až arogancí moderního a postmoderního uměleckého výrazu, s projevy nekonformnosti některých uměleckých osobností. Dotváření soudobých sbírkových kolekcí nesmí postrádat racionální jádro, umožňující mapování myšlenkových souvislostí i kritéria jejich hodnocení. V tom mimo jiné spatřujeme společenský smysl i vážnost práce státních sbírkových institucí. Sbírka českého moderního umění navazuje plynule na kolekci 19. století. Generaci 90. let střídá zakladatelská generace české moderny v čele s umělci výtvarných sdružení Osma, Skupiny výtvarných umělců a Tvrdošíjných. Zde zcela výjimečné postavení zaujímá rozsáhlá kolekce prací Antonína Procházky, vynikající expresionistická a kubistická díla Bohumila Kubišty, Emila Filly a Vincence Beneše, špičkové kolekce Václava Špály, Karla Čapka a Jana Zrzavého. Nelze si ovšem nepovšimnout vynikajících figurálních kompozic Rudolfa Kremličky či krajin Otakara Kubína a Jana Trampoty. Vedle nich stojí "umělci domova", jak často charakterizujeme členy Umělecké besedy Václava Rabase, Vlastimila Radu a Vojtěcha Sedláčka. Idylické zpodobení české krajiny je střídáno mohutnou vlnou sociálního umění 20. let v dílech Františka Foltýna, Karla Holana, Pravoslava Kotíka, Miloslava Holého, Jaroslava Krále a sochaře Karla Pokorného, sbírku kvalitně doplňují obrazy ostravského Vladimíra Kristina. Vedle malířských děl první čtvrtiny našeho století stojí za povšimnutí jistě i plastiky nejvýznačnějších českých sochařů té doby J. Mařatky, J. Štursy, K. Dvořáka, B. Bendy, O. Gutfreunda, O. Španiela, B. Kafky. Nástup surrealistické poetiky dokumentují díla Adolfa Hoffmeistera, Jindřicha Štyrského, Marie Čermínové-Toyen, Vojtěcha Tittelbacha, Františka Janouška, Aloise Wachsmanna a Františka Muziky. Skupina 42, okouzlená technickou civilizací a fenoménem města, je zastoupena díly Františka Hudečka, Františka Grosse, Kamila Lhotáka, Jana Smetany, Jana Kotíka a Bohumíra Matala. Reflexi válečných hrůz dokumentuje pozdější tvorba Emila Filly, obrazy Čapkovy, Andrease Nemeše, Karla Černého, Františka Tichého, Josefa Brože či umělců skupiny RA Josefa Istlera a Václava Tikala. Malířskou kolekci doplňují plastiky Jana Laudy, Vincence Makovského, Ladislava Zívra.
VíceSetkat se s českým uměním 19. století vždy znamená uvědomit si kořeny české historie, jistotu hodnot a hodnotu jistot. Počátek století reprezentují rokokově laděná plátna F. X. Procházky, klasicistní obrazy monumentálních interiérů Ludvíka Kohla, alegorie Ferdinanda Lichta, časný nazarénistický obraz Františka Tkadlíka a širší kolekce obrazů Josefa Matěje Navrátila. K chloubě této sbírky patří vynikající soubor Machkových portrétů a zejména pak důstojné zastoupení malířské rodiny Mánesů, jimž vévodí raný obraz Josefa Mánesa Poutník. Portrétní malba je zastoupena i díly v té době nejvýznamnějšího umělce severní Moravy Adolfa Winklera a ženským portrétem Karla Purkyně, který napovídá jeho pracovní vztah ke známé monumentální podobizně rodiny sochaře Vorlíčka. Romantickou krajinomalbu reprezentují obrazy Aloise Bubáka, Augusta Piepenhagena, Bedřicha Havránka a Bedřicha Wachsmanna. Dvěma drobnějšími skicami je zastoupen i největší představitel české romantické figurální malby Jaroslav Čermák. Sbírka umožňuje setkání s prakticky celou šíří nejvýznačnějších představitelů generace Národního divadla. Před námi defilují významná plátna Vojtěcha Hynaise, Františka Ženíška, Václava Brožíka, Mikoláše Alše a sochy Josefa Václava Myslbeka, ale také zadumanější polohy v obrazech Maxmiliána Pirnera, Hanuše Schweigera, Beneše Knüpfera a Jakuba Schikanedra. Francouzský vliv nám zprostředkovává zcela odlišný krajinář Antonín Chittussi nebo Luděk Marold, zaujatý každodenním životem městské rodiny. Závěr kolekce obrazů 19. století představuje generace 90. let, která již otevírá cestu modernímu umění. Velmi kvalitně jsou reprezentováni dva z nejvýznamnějších malířů českého symbolismu – zejména Jan Preisler, František Kupka a Miloš Jiránek, vedle nich sochaři František Bílek, Quido Kocian a Ladislav Šaloun. Bohatě je zastoupen Joža Uprka, malíř Moravského Slovácka nebo krajináři ze školy Julia Mařáka v čele s Antonínem Slavíčkem. Seznamujeme návštěvníky s obrazy Františka Kavána, Otakara Lebedy, Václava Radimského, Aloise Kalvody, Josefa Ullmanna. V obrazech Stanislava Lolka a Jana Honsy čteme čas nastupující secese, jejíž nejpřednější představitel Alfons Mucha je ve sbírce rovněž zastoupen.
VíceFenomén dnešní ostravské scény, jistě nevznikl pouze sám o sobě, ale v jeho vymezení sehrálo roli několik faktorů. Nejspíše zásadním byl počátkem 90. let 20. století vznik Katedry pro umělecká studia při PdF Ostravské univerzity, jejímiž zakladateli byli umělci, kteří na scénu vstoupili mnohem dříve. Existenci ostravské scény je historicky velmi problematické sledovat, protože se v podstatě takto nikdy nevymezovala. Výtvarné umění na Ostravsku bylo přítomné, ale jeho míra a význam byl velmi lokální. Až s první republikou se zesilují aktivity spolkové činnosti, jak české, tak německé. Jistě zde působilo nemálo umělců, kteří ovšem svým významem podstatným způsobem nepřekročili hranice regionu. Situace v druhé polovině 20. století se s osobnostmi, které vstupují na scénu, podstatně proměňuje. Příležitost formování ostravské scény se zde nabízela, ale politická situace komunistického diktátu v Ostravě obzvláště vypjatého, toto naprosto znemožňovala a roztříštila aktivity spíše do polohy osobních činů. Přesto můžeme vysledovat několik aktivit sdružujících mladé umělce, kteří zcela přirozeně cítili potřebu vzájemnosti, usnadňující zakotvení a hlavně přežití.
VíceExpozici meteoritů tvoří osm výstavních boxů s 16 exponáty meteoritů, fotografiemi a obsáhlejšími průvodními texty. I přes nevelký rozsah získá návštěvník přehled o všech základních typech meteoritů a doví se základní informace o jejich původu, složení a místech nálezů. Prohlídka expozice je vhodným doplňkem pro školní exkurze v planetáriu.Expozice chce také připomenout dopad meteoritu Morávka ze dne 6. května 2000. Průlet jasného meteoru (bolidu) pozorovaly tehdy tisíce lidí z mnoha míst Česka, Slovenska a Polska. Původní těleso se v atmosféře rozpadlo na stovky kusů, které dopadly na zemi v oblasti Beskyd.
VíceExpozice sestává ze 7 částí. Vytváří náhled do historie hasičství, ukázky současné techniky, technického vybavení, modelových situací, spolupráce integrovaného záchranného systému a ukázky záchranných prací ve výšce a nad volnou hloubkou. Ve vzájemném spojení vytváří tyto expozice obraz širokého spektra oblastí, které s hasiči souvisí.
VíceMINIUNI je především venkovní areál, kde můžete shlédnout 34 modelů významných světových staveb jako je například Eiffelova věž, 7 starodávných divů světa, šikmá věž v Pise, Staroměstská radnice, lanovka na horu Ještěď a jiné. Modely jsou postaveny v měřítku 1:25. Celý areál křižují železniční tratě se zahradními vláčky v měřítku 1:22,5.
VíceVýznamnou součástí sbírky Galerie výtvarného umění v Ostravě je kolekce starého umění, která je neobyčejně zajímavým souborem představujícím poklad ostravské sbírky. Vystavovaný výběr se snaží co možná nejplastičtěji mapovat období vymezené lety 1500 až 1800. Pochopitelně existují mezery v kolekci jednotlivých časových obdobích, ale spojení malby a grafiky přináší možnost bohatšího naznačení souvislostí slohového vývoje. Exponáty z počátku tohoto sledovaného období pochází ze středoevropského prostoru a zachycují přechod od pozdní gotiky k renesanci. S 16. stoletím nabývá přirozenou dominanci italské umění, zejména s nastupujícím manýrismem. Nejpřesvědčivěji je reprezentováno umění 17. a 18. století, jež se stalo významným fenoménem, který ve své široké škále odrážel mnohé společenské, politické a náboženské děje tehdejší barokní Evropy. Členění vychází z přirozeně vznikajících celků sakrálního umění, mytologických námětů, krajinomalby a dalších žánrů. V jednotlivých skupinách se může divák seznámit s přístupem umělců tvořících pod vlivem italským, flámským či nizozemským. Edukační potenciál kolekce, která nemá v Moravskoslezském kraji obdoby, je veliký, zejména ve spojení s doprovodnými programy připravovanými pro školy.
VíceV prostorách kulturního domu je umístěna stálá expozice kovových plastik Běžec a Žirafa studentů AVE ART Ostrava.
Více
Kunčice pod Ondřejníkem č. 569
739 13 Kunčice pod Ondřejníkem
8:00 - 12:00 / 13:00 - 17:00
8:00 - 11:30
8:00 - 12:00 / 13:00 - 17:00