Horní menu

Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Život v obci > Revitalizace okolí vlakového nádraží

Revitalizace vlakového nádraží a okolních ploch

Úvod:

Již od roku 2024 rok vede vedení obce intenzivní diskusi s cílem prohloubit spolupráci a komunikaci mezi obcí Kunčice pod Ondřejníkem, Správou železnic a Českými drahami. Počátkem října 2025 jsme se v jednáních posunuli zásadním směrem a již se začínají rýsovat výsledky, které v budoucnu přinesou výrazné zlepšení infrastruktury a bezpečnosti jak pro občany, tak i pro návštěvníky obce.

Cílem celé iniciativy je momitoring, spolupráce a podílení se na komplexní revitalizaci prostoru vlakového nádraží a jeho okolí, která zahrnuje jak majetkoprávní vyrovnání, tak nová dopravní a bezpečnostní řešení.

 


Shrnutí hlavních kroků:

  1. Majetkoprávní vyrovnání pozemků okolo nádraží 
    → převedení či odkup klíčových ploch z majetku Českých drah (cca 7 770 m2) do vlastnictví obce

  2. Vybudování nového jižního výstupu z nástupiště
    → bezbariérový přístup z nástupiště směrem na Maralák a Pod Stolovou

  3. Nové parkoviště s kapacitou cca 27 míst
    → realizace Správou železnic v rámci elektrifikace tratě pro širší využití

  4. Revitalizace prostoru mezi nádražím a Oddechovou zónou
    → nový chodník, točna, rozšíření komunikace, parkovací místa a estetické úpravy okolí

  5. Přesunutí autobusového stání do zděné zastávky

    → využití kryté zastávky z důvodu vyšší bezpečnosti a v ochraně před nepříznivým počasím

 


 

1. Majetkoprávní vyrovnání pozemků okolo nádraží

Dlouhodobě nevyřešené majetkové vztahy v okolí vlakového nádraží sahají až do období po roce 1989.
Velká část komunikací, které jsou dnes frekventované a nezbytné pro dopravní obslužnost obce, dosud patří Českým drahám.

Naším cílem je tyto pozemky odkoupit do vlastnictví obce, čímž by se:

  • zajistila pravidelná a efektivní údržba komunikací včetně zimní,

  • umožnilo rozšíření komunikací a oprava poslední účelové komunikace,

  • umožnilo vybudování chybějících odvodňovacích a bezpečnostních prvků,

  • umožnilo osvětlení v okolí viaduktu,
  • a především vyřešila nejasná vlastnická struktura, která komplikovala řešení běžných situací – například při pádu stromů či správě lesního porostu.

Odhadem by obec získala asi 0,77 hektaru strategicky důležitých pozemků v okolí nádraží, což by vytvořilo pevný základ pro další rozvoj této lokality.

pozemky ČD.jpg

 


2. Nový jižní výstup z vlakového nástupiště

Jedním z nejvýznamnějších posunů je předběžný dohoda se Správou železnic o vybudování nového výstupu z nástupiště směrem na jih.
O tento výstup obec usilovala už v době výstavby současného nového nástupiště, tehdy však bez úspěchu.

Dnes lze tento záměr brát jako reálně schválený na 90-95 % 


Nový příchod / odchod na nástupiště přinese:

  • pohodlnější a kratší cestu pro obyvatele částí Maralák a Pod Stolovou,

  • bezbariérový přístup na nástupiště i z druhé strany, pro případ výpadku elektrické energie,

  • zlepšení celkové dopravní obslužnosti a bezpečnosti cestujících.

  • Ilustrační obrázek:

 ChatGPT Image 7. 10. 2025 13_15_18.png

 


3. Nové parkoviště – kapacita cca 27 míst

Dalším významným prvkem je plánované parkoviště pro přibližně 27 vozidel, které Správa železnic připravuje jako součást projektu elektrifikace trati.

parkoviště.jpg

Toto parkoviště:

  • bude plně hrazeno ze strany Správy železnic,

  • bude sloužit nejen cestujícím, ale i turistů, návštěvníkům obce, hostům Pivovaru Ogar i návštěvníkům Oddechové zóny,

  • pomůže odlehčit přetíženému parkování v této části obce.

Realizace je připravována (plánována) a měla by být součástí připravované modernizace a elektrifikace tratě, plánované na roky 2029-2031. Obec přitom aktivně spolupracuje na odstranění všech překážek, které by mohly zdržet výstavbu, a usiluje o co nejrychlejší realizaci projektu.

 

 


4. Revitalizace prostoru mezi nádražím a Oddechovou zónou

Tato oblast je dnes frekventovaným místem, kde se pohybuje značné množství osob. V rámci přípravy projektové dokumentace pro Oddechovou zónu, která bude ještě následně a podrobně představena a teprve schvalována, se podařilo rozšířit zadání projektu o několik zásadních prvků, které výrazně zlepší bezpečnost i estetiku prostoru:

  • Nový chodník mezi komunikací a oddechovou zónou.

  • Rozšíření komunikace a mezi pivovarem Ogar a Oddechovou zónou.

  • Upravená točna pro auta a autobusy s vyvýšeným středem, který může sloužit i jako místo k posezení,doplněné o 2-3 parkovací místa a solitérně stojící strom.

  • Zeleň a prvky drobné architektury, které sjednotí vzhled celé lokality.

Cílem je vytvořit přívětivý a funkční prostor, který propojí dopravní, rekreační a estetickou funkci tohoto území. Všechny navržené prvky zvýší bezpečnost pro pěší. 

  

 


5. Přesunutí autobusového stání do zděné zastávky

Od října 2025 se povedlo přesunout autobusovou zastávku do (již před mnoha lety postavené) zděné autobusové zastávky nad Pivovarem Ogar (směrem k vlakovému nádraží). Jedná se o jeden z dalších kroků, které zkvalitňují infrastrukturu v této oblasti a zvyšují bezpečnost chodců a především bezpečnost občanů využívajících autobusovou dopravu. Co přesun přinese:

  • Občané budou čekat pod střechou a chránění před povětrnostními vlivy.

  • Vstup i výstup do autobusu bude probíhat z chodníku a na chodník. Tedy mnohem bezpečněji než dosud.  

  • Bude konečně využita zastávka, které doposud neplnila svůj účel.

Cílem bylo zefektivnit a zpříjemnit čekání na autobus a zvýšit bezpečnost v lokalitě.

 

IMG_5238.jpeg

IMG_5237.jpeg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Shrnutí:

Projekt revitalizace vlakového nádraží a okolních ploch představuje významný kroků v rozvoji Kunčic pod Ondřejníkem. Díky úzké spolupráci se Správou železnic, Českými drahami, Pivovarem Ogar a dotčenými úřady se podařilo překonat řadu dlouholetých překážek a otevřít cestu k řešením, která zlepší podmínky pro obyvatele i návštěvníky obce.